V minulých týdnech jsem odpovídal na anketní otázky Moravského hospodářství. Vznikl tak materiál Má čistá mobilita stále zelenou? Svoje odpovědi nyní zveřejňuji také zde.
1. Jaká opatření děláte, abyste snížili dopad hromadné dopravy na životní prostředí?
Základním opatřením je odstranění souběhu linek veřejné dopravy objednávané Olomouckým krajem. Minimalizujeme tím zbytečné finanční náklady i dopady na životní prostředí. Prioritní je pro nás jednoznačně železniční doprava. V případě autobusů postupně roste podíl vozidel na zemní plyn, v současné době jich využíváme zhruba sedmdesát.
2. Využívají u vás už dnes některé z vozů veřejné dopravy čistý pohon?
Jak už jsem uvedl, část vozidel jezdí na CNG, je to asi 20 procent celkového počtu autobusů. Zbytek plní emisní normu euro 6 a má tedy ještě méně zplodin než CNG.
3. Využívají auta na alternativní pohon i představitelé samosprávy?
Když jsme se před několika měsíci stali novými představiteli Olomouckého kraje, byl ve vozovém parku úřadu jeden elektromobil. Jistě to není konečné číslo.
4. Jak vašimi plány na modernizaci a ekologizaci hromadné dopravy zamíchala covidová pandemie?
Obnova autobusového vozového parku u nás probíhá kontinuálně, na ten nemá pandemie žádný vliv. Naším dlouhodobým cílem je kvalitní veřejná doprava, k níž patří i moderní vozidla. V případě drážní dopravy jsme odstartovali zásadní změny v lednu letošního roku. Díky uzavření nové desetileté smlouvy s Českými drahami objednává dopravce tři desítky nových elektrických vozidel. Na regionálních tratích se to už brzy projeví.
5. Máte na dopravní prostředky s alternativními pohony speciální požadavky?
To je spíše věcí jednotlivých dopravců, kteří s výrobci komunikují. My pouze zadáváme podmínky, které je třeba dodržet. Upřímně řečeno, nová legislativa v této oblasti teprve vzniká a není jednoduché specifikovat podmínky, které bude nutné plnit za několik let. Předpokládám, že do konce platnosti současných smluv s dopravci se nic zásadního měnit nebude, respektive, že případné změny zákonů budou počítat s dostatečně dlouhým přechodným obdobím. Vozový park není možné vyměnit během pár měsíců, je to proces na několik let.
6. Jak řešíte, případně byste řešili, problematiku doplňování paliv u alternativních pohonů?
Vybudování nové infrastruktury bude velkým úkolem pro celý stát. Pokud mluvíme například o vodíku, autobusy na tento pohon ještě nejsou ani ve větší míře testovány, zatím se dá mluvit o ojedinělých případech. Když se ptáme na technické parametry, neexistují jasné odpovědi. Pokud jde o vozidla na elektrický pohon, limituje je krátký dojezd. Podstatně lépe jsou na tom autobusy na zemní plyn, tady už se iniciativy chopily soukromé firmy a významnou část infrastruktury vybudovaly.
7. Jak moc zatěžuje čistá mobilita váš rozpočet?
Bude to rozhodně více. Vozidla na čistý pohon stojí násobky nákladů na běžný autobus.
8. Upřednostňujete některý typ čisté dopravy?
V současné době jsou na trhu autobusy na CNG, tato vozidla mají napříč územím Olomouckého kraje vybudovanou potřebnou infrastrukturu. Vodík ani elektřina je nyní nemohou nahradit, i když samozřejmě testujeme alternativy. Například v Jeseníku využíváme elektrobus ke spojení nádraží se zdejšími lázněmi. Ale není to prozatím univerzální řešení pro všechny linky.
Celou anketu je možné najít na webu Moravského hospodářství.